ارتودنسی در بارداری

ارتودنسی در بارداری و شرایط آن

بارداری یکی از شگفت‌انگیزترین مراحل زندگی بانوان است. اگر در طول دوره درمان ارتودنسی متحرک و یا ثابت دندان‌ها متوجه شدید، که به زودی مادر خواهید شد، هیچ دلیلی برای صرف نظر کردن از ارتودنسی وجود ندارد. به طور خلاصه ارتودنسی در زمان بارداری هیچ اثر منفی مستقیم یا معکوسی روی هم ندارند. یعنی نه بارداری مستقیما به ارتودنسی صدمه می‌زند و نه ارتودنسی خطری برای بارداری محسوب می‌شود و زنان حامله میتوانند به منظور اصلاح طرح لبخند خود اقدامات ارتودنسی انجام دهند. ارتودنسی در بارداری کاملاً ایمن است و اگر درمان را پیش از باردار شدن شروع کرده‌اید، حتماً با یک دکتر ارتودنسی خوب این خبر در میان بگذارید.

ارتودنسی و بارداری

در دوران بارداری میزان جرم و دیگر رسوبات میکروبی بیشتر از مقدار قبل از بارداری است. در نتیجه مقدار التهاب نیز بیشتر از دوره قبل از بارداری می شود لذا در بعضی موارد ممکن است این مشکل همراه با خونریزی از لثه هم باشد. حال اگر بیمار سیم ارتودنسی هم داشته باشد ممکن است التهاب لثه و مشکلات لثه ای افزایش یابد ولی در صورتی که بیمار بهداشت مناسبی داشته باشد و دندانها هیچگونه جرمی نداشته باشدارتودنسی نامرئی در این دوران نگرانی نخواهد داشت. رادیوگرافی مادر در هنگام ارتودنسی و دندانپزشکی در دوران بارداری  نیز مشکل خاصی  را برای جنین بوجود نمی آورد چرا که مطالعات ثابت کرده است زیان‌های اشعه ایکس دندان‌پزشکی بسیار بسیار ناچیز است. مخصوصا با تکنولوژی‌های جدید و فناوری‌های دیجیتال رادیوگرافی استفاده شده برای بیماران خیلی کمتر هم شده است. اما در ‌‌نهایت این اشعه‌ها مضر هستند و بیماری که واقعا نیازی ندارد در معرض این اشعه قرار ندهیم.

در استفاده از بی حسی موضعی معمول دندان‌پزشکی نیز برای زنان باردار و جنینشان هیچ زیان شناخته شده‌ای وجود ندارد. در مراحل پایانی بارداری ممکن است خانم‌های مشکل فشار خون پیدا کنند نوع بی‌حسی گا‌ها به ندرت تغییر پیدا می‌کند. با اینکه متخصص ارتودنسی برای ارتودنسی در زمان بارداری در دانشکده‌ها  آموزش دیده‌اند و نحوه درمان را به خوبی می‌دانند اما لازم است از پزشکی که خانم باردار تحت نظارت او قرار دارد درخواست شود اجازه انجام درمان ارتودنسی، زمان مناسب، طول درمان مناسب، نوع ماده بی‌حسی و امکان انجام رادیوگرافی اشعه ایکس، را برای بیمار مشخص نماید. بیماران حتی با وجود سیم کشی دندان می توانند عمل جراحی سزارین، برای به دنیا آمدن کودک داشته باشند.

ارتودنسی و بارداری هیچ‌گونه تداخلی باهم ندارند، ولی با توجه به این‌که مادر در طول این دوران مواد قندی بیشتری می‌خورد دندان‌ها بیشتر در معرض خطر پوسیدگی قرار خواهند گرفت.

همچنین به علت این‌که محیط دهان در این زمان بیش از هر زمان دیگری اسیدی می‌شود باید بهداشت دهان بخوبی رعایت گردد. در هنگام بارداری دندان‌ها استعداد بیشتر برای پوسیدگی دارند. همچنین به علت تغییرات هورمونی در این دوران لثه‌ها نیز در معرض خطر قرار دارند و مشکلات لثه‌ای بیشتر از قبل بروز پیدا می‌کنند. علائم التهاب لثه در دوران بارداری شامل قرمزی، تورم و بزرگ شدن لثه (افزایش حجم لثه) است.

آیا زنان باردار مجاز به ارتودنسی هستند؟

ارتودنسی و بارداری هیچ اثر منفی مستقیم یا معکوسی روی هم ندارند. اما باید توجه کرد که طی بارداری ، تغییرات هورمونی‌ ایجاد می‌شود که بافت لثه و اطراف دندان وهم خلق و خو و شرایط روانی خانم باردار را را تحت تاثیر قرار می‌دهد . بنابراین امکان دارد که به خاطر افسردگی خفیف یا مشکلات دیگر، فرد نتواند دستورات بهداشتی (مسواک و…) را درست رعایت کند.

ممکن است به علت تغییرات هورمونی و اثر آن روی لثه و کوتاهی در رعایت بهداشت ، تورم و مشکلات زیادی در لثه‌ها ایجاد شود که این وضع سبب تاثیر بر ارتودنسی و وضعیت سلامت لثه می‌شود.

نکته ی دیگراین است که بیماران باردار برای تهیه رادیو گرافی در سه ماهه اول بارداری و جهت کشیدن دندان در سه ماهه اول و آخر بارداری محدودیت دارند.

بنابراین اگر بیمار با برنامه ریزی اقدام کند و همکاری دقیق را داشته باشد، هیچ مشکلی از نظر «ارتودنسی در بارداری» پیش نخواهد آمد.

ملاحظات ارتودنسی برای سلامت لثه در دوران بارداری

از جمله عوامل سیستمیک، نقش تغییرات هورمونی در دوران بارداری است التهاب لثه که توسط عوامل متعددی شناخته و ایجاد می شود. اگر چه حضور دستگاه های ارتودنسی به تنهایی باعث ایجاد التهاب لثه نمی باشد.

عواملی مانند بارداری و بهداشت نامناسب دهان و دندان در ترکیب با یکدیگر می توانند التهاب لثه را که در اثر بیماری پریودنتال ( بیماری لثه ) در بیماران تحت درمان ارتودنسی هستند پیشرفت و تسریع کنند.

ارتودنسی می تواند به عنوان یک منبع بالقوه عمل کند و واکنشهای التهابی را  که در دوران بارداری دیده می شوند تشدید کند. عدم آگاهی در مورد مسائل مربوط به سلامت، مراقبت از دهان و دندان و بهداشت نامناسب ممکن است بر روی روند درمان ارتودنسی در دوران بارداری تاثیر بگذارد.

آموزش و آگاهی بیمار برای ارتودنسی در دوران بارداری

این مهم است که حرفه پزشکی در برخورد با بیماران از اهمیت مراقبت از دندان در دوران بارداری نیز آموزش های لازم را ارائه دهند. علاوه براین ارائه دهندگان مراقبت های بهداشت دهان و دندان باید از اهمیت مراقبت از دندان در دوران بار داری و اثرات سلامت پریودنتال ضعیف در دوران بارداری و پس از بدنیا آمدن نوزاد آگاه باشند. در این مورد تکنیک های اصلاح رفتار های مختلف می تواند به کار گرفته شود و آموزش های لازم برای تمیز کردن حرفه ای دهان، دندان و لثه در طول دوران بارداری به زنان باردار آموزش داده شود.

نتیجه

• ارتودنسی دندان در دوران بارداری ممکن است التهاب لثه را تشدید کند.
  • پریودنتیت در دوران بارداری ممکن است به عوارض نوزاد کم وزن یا  زودرس منجر شود .
  • آموزش و آگاهی بیمار از مراقبت های دهان و دندان و انجام آن توسط بیمار پیش از تولد نوزاد ضروری است .
  • شما نباید در مورد ادامه درمان ارتودنسی در دوران بارداری نگران باشید بلکه با داشتن مراقبت های بهینه و راهکارهای پیشگیری می توانید درمان ارتودنسی را به بهترین وجه به پایان برسانید.

منابع:

نی‌نی بان